söndag 28 september 2008

Mobiltelefoner snart i Pyongyang

Det egyptiska telekombolaget Orascom säger sig nu ha fått uppdraget att ordna ett mobiltelefonnät i Pyongyang. Rykten har funnits länge om bolagets förhandlingar med den nordkoreanska staten. Med det i tankarna provade jag snabbt att sätta på min mobiltelefon vid bagagebandet på Sunanflygplatsen nära Pyongyang, innan tullen hann ta den ifrån mig. "Inget nät."

Någonting jag undrar över är om Orascom även bidrar med avlyssningsutrustning för säkerhetstjänsten. Jag har mycket svårt att tänka mig att regimen skulle våga låta ett helt oavlyssnat nät finnas i Pyongyang - det skulle betyda guld för de smugglare som tjänar stora pengar på att föra in mobiltelefoner till gränsområdena nära Kina. Smugglarna tar mobilerna till släktingar till de som flytt till Kina och betalat dyrt för några minuters telefonsamtal med sina familjer i Nordkorea.

Pingat hos intressant.se. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: