torsdag 14 februari 2008

Demokrati i Nordkorea?

På Fredrik Malms blogg hittar jag ett utdrag från ett årsmötesprotokoll hos Forum Syd. Där ska en Johan Peanberg i talarstolen ha sagt att det "pågår en process mot demokrati i Nordkorea".

Jag är mycket intresserad av att höra vad han menar. Inte för att jag på något sätt vill sätta åt någon, jag är uppriktigt intresserad av att höra hur han resonerar.

Visst har Nordkoreas ekonomiska strategier på senare tid börjat öppnas upp en aning, och nya vägar prövas. Personer som besökt Nordkorea regelbundet under många år menar att det för varje gång har varit lite lättare att andas i landet; atmosfären har blivit öppnare och mer avslappnad.

Men att ta det som intäkt för att det "pågår en process mot demokrati" känns oerhört långsökt. Om någon har en mailadress till Johan Peanberg eller vet hur man får kontakt med honom på annat sätt vore det därför väldigt kul om ni hörde av er!

Pingat hos intressant.se. Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte mycket om vare sig Peanberg eller demokratiseringen av Nordkorea, men vill bara påpeka att demokratisering inte nödvändigtvis -- faktiskt inte alls -- betyder samma sak som att "ekonomiska strategier öppnas upp", det vill säga, steg bort från planekonomin (som förvisso är styrd av de korrumperade stalinisterna i toppen, utom all kontroll för vanliga nordkoreaner och således ett totalt fiasko).

Att det har blivit "lite lättare att andas i landet" och att "atmosfären har blivit öppnare och mer avslappnad" verkar ju jättebra för detta förtryckta folk, men jag tvivlar på att marknadsekonomi, eller än värre -- ett imperialistiskt angrepp från USA -- skulle vara lösningen.

Vill även tipsa om att senaste numret av Kimmens fanclub, Proletären, hade ett helt uppslag med det tal Svensk-Koreanskas ordförande höll på deras kongress.

Koreabloggen sa...

Hej,

Nu menade jag snarare att en öppning av de ekonomiska strategierna tyder på ett avsteg från den tidigare strikta dogmatiken, vilket inte nödvändigtvis måste betyda att Nordkorea kommer att vakna upp till marknadsekonomi imorgon. Jag menar att viljan att prova nya vägar tyder på att nya röster tillåts höras inom KWP - Korean Workers Party, det statsbärande partiet. Diskussionen om marknadsekonomi och demokrati är intressant, men det var inte den jag åsyftade i det här fallet.

En öppning av de ekonomiska strategierna betyder ju inte per definition åt det marknadsekonomiska hållet, även fast det är fallet - om än i liten skala - när det gäller Nordkorea.

Jag funderade faktiskt på att köpa Proletären i stressgången i T-centralen idag för att se om det stod något om Korea, ska hålla tummarna för att den säljs imorgon igen. Tack för tipset!

Anonym sa...

Stressgången är också min källa till Sveriges viktigaste stalledrängs-weekly!

Måste även tipsa bloggen om att jag hittade en högintressant post om Nordkorea på Waxy.org. Läs denna (förvisso två år gamla) post om Nordkoreas Internet-närvaro, om nordkoreanska skrivbordsbakgrunder, ringsignaler och 404-felmeddelanden ("You are fool!").

Kommentarerna är en guldgruva också:

Website loads very slowly. Their coal-fired servers must be getting overloaded.

I love this. Particularly good from the wallpapers page are the two doves unfurling the banner that says "PEACE"... right next to the giant fist of doom crushing the White House. Hee.

Anonym sa...

Demokrati för Koreabloggen är att låta amerikanarna massmörda 35000 personer i Sizon 1950. Det är det koreabloggen vill än en gång. Att förneka amerikanrnas massakrer är som att förneka Son My. Koreabloggen vill utrota alla nordkoreaner.

Koreabloggen sa...

Hej Jaan!

Sök hjälp.

Mvh,

Koreabloggen