tisdag 20 november 2007

Hjerténs engagemang för Nordkorea väcker frågor

Jag brukar försöka hålla mig ifrån att ha åsikter när jag skriver i den här bloggen, men vill ändå säga några ord om min syn på Hjerténs bakgrund i Svensk-koreanska föreningen. Jag har försökt att få tag både på TT:s redaktionschef och Stefan Hjertén själv, men hittils utan framgång. När (eller om) jag lyckas komma i kontakt med dem så ska jag självklart publicera deras syn på saken här på bloggen.

Stefan Hjertén har alltså arbetat som utrikesreporter för TT. Hans rapporter från omvärlden har nått oerhört många människor, genom de många tidningar och andra medier som prenumererar på TT:s nyhetstelegram.

Att han inte bara har varit medlem i utan också suttit i styrelsen för Svensk-Koreanska Föreningen samt i redaktionen för deras medlemstidning väcker en hel del frågor om hans journalistiska arbete.
Har hans rapporter färgats av sina tidigare sympatier med en auktoritär diktaturregim? Om han har rapporterat från Asien, har han då struntat i att berätta om nyheter som har kunnat framställa den nordkoreanska regimen i dålig dager? Hur har hans sätt att berätta om nyheter färgats av det faktum att han tidigare har suttit i redaktionen för den totalt ensidiga skriften Koreainformation?

Vad fick honom att en gång i tiden ta ställning för Nordkorea? Har han kvar de värderingar som fick honom att lösa medlemskapet en gång i tiden? Är han rentav fortfarande medlem i föreningen?

Det vore mycket spännande med lite klarhet i dessa frågor, särskilt då Hjertén av många beskyllts för propagandamässig rapportering.

Se även den första bloggposten om Hjertén samt utdrag ur de nummer av Koreainformation som tryckts då han antingen var medlem i dess redaktion eller i styrelsen för Svensk-Koreanska Föreningen.

Pingat hos intressant.se. Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt att läsa om hur du försöker få TT att bekänna färg. Bara häng i och ge inte upp!

Anonym sa...

När du frågat Hjertén om hur hans medlemskap påverkat hans arbete som journalist och han svarade "Inte alls" [i fallet Nordkore] skulle jag nog ställa en till fråga om hur påverkade hans engagemang i "organisationer till stöd för t ex /.../ Palestina" hans skriverier om och från konflikten araber/muslimer kontra Israel?

För i det fallet syns det helt klart att han var en ren propagandist!

WR
-----

Koreabloggen sa...

WR,

det hade helt klart varit en intressant fråga, men jag ville hålla mig till att prata om just Nordkorea. Blandar man in mellanöstern råkar fokus nästan alltid hamna på det...