tisdag 11 september 2007

Nordkorea och Facebook

Egentligen hade jag planerat att ha en utförlig och seriös text om Nordkoreanska kopplingar till terrorism uppe nu. Istället verkar den dröja tills senare idag, eller rentav tills imorgon, av en enkel men tragisk anledning. Ansiktsboken som alla pratar om lyckas, ibland utan att jag ens märker det, stjäla stora delar av min fritid. Det bara blir så.

En stor del av charmen med Facebook är att nästan ALLA finns där. Jag har hittat klasskompisar från svunna tider och frågat zimbabwier hur läget egentligen är i deras hemland. Men nordkoreanerna lyser med sin frånvaro. Vilket egentligen inte är så konstigt. Jag har skrivit lite mer om Nordkorea och IT här.

Dock har Nordkorea precis som alla andra länder i världen ett eget Network på Facebook. För att vara helt säker så mailade jag några av medlemmarna där bara för att bekräfta min teori om att ingen av dem faktiskt är från Nordkorea. Visst kan det låta ganska korkat att hoppas på något sånt, men hur undermålig integrationen av nyanlända nordkoreaner i Sydkorea än må vara så bör det ju finnas ett stort antal lyckade fall. Och vad vore egentligen ett tydligare tecken på lyckad integration i ett av världens mest uppkopplade länder än ett medlemsskap på Facebook?

Nej, nordkoreas Network är alltså inte så spännande. Det verkar snarare vara något slags internskämt mellan en massa college-studenter. Fast vem vet, det kanske är den riktiga Kim Jong Il som har skrivit "Yes, Internet great invention!"

Det finns dock mer seriösa Nordkorea-relaterade saker på Facebook. Till exempel finns det ett Cause för LiNK (inloggning krävs), som hittils har samlat ihop 1 495 välbehövda dollar till nätverket.

Jag undrar om Facebook ens finns kvar när även nordkoreas medborgare börjar koppla upp sig.

Intressant? Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: